به سایت مرکز تحقیقات حلال خوش آمدید.

سلامت

آثار حلال بر سلامت روان

آثار حلال بر سلامت روان

خالق یکتا خداپرستی، خیر طلبی، پاک گرایی و نیز گریز از ناپاکی و دوری از پلیدیها را در فطرت آدمی به ودیعه نهاده است. (فاقم وجهک للدّین حنیفاً فطرهاللّه الّتی فطر النّاس علیها…) (سوره روم، آیه ۳۰) بر این اساس قوانین الهی، بر مبنای فطرت بشری و موافق با طبع انسانی بنا گشته و در همه اوامر، نواهی و حلیات و محرمات احکام تشریعی، مصلحت آدمی به طور دقیق وظریف لحاظ شده است.

در نظام هستی ، هر کاری قطعا اثری برجای می گذارد ، هرچند در مواردی این تاثیر دیدنی نباشد. یکی از این موارد تاثیر لقمه حرام بر وجود انسان است. از دید ظاهری فرقی بین غذای حلال و حرام نیست ولی لقمه حرام تاثیری بر جان آدمی دارد که کشف آن از محدوده ی علوم ظاهری بشر خارج است . وظیفه ی ادیان الهی ، بیان همین امور باطنی است که در دسترس بشر نیست.

 یکی از نیازهای اساسی روحی و جسمی انسان، بهداشت و سلامت اوست؛ زیرا سلامتی ضامن بقای نسل آدمی و راه وصول به تکامل و تعالی خواهد بود، بنابراین خداوند با تحریم خبائث و پلیدیها (اعراف، ۱۷۵) و قاعده حفظ اعتدال (اعراف،۳۱) راه رسیدن به این مقصود را فراهم ساخته است.

اینکه حرام خواری چه اثرات سوئی بر جان و دل آدمی دارد ، بحث مفصلی است ولی باید دانست که بسیاری از گناهان ، ریشه در آلودگی روح آدمی دارد و لقمه حرام مثل آب آلوده که جسم را بیمار می سازد ، جان آدمی را آلوده می کند. امام حسین (ع) در خطبه ی روز عاشورا به مردمی که به جنگ او آمده بودند فرمود : “ شکم شما از مال حرام پر شده است .” و همین گناه باعث شد دست به گناه عظییم همچون کشتن امام بزنند.

 

اثرات معنوی حلال خوری

رسول خدا(ص) فرمود: در شگفتم که چرا کسی که از ترس درد از خوراک پرهیز می کند، از گناهان به خاطر ترس از دوزخ پرهیز نمی کند؟ روح الأمین از پروردگارم به من خبر داد که هیچ کس نمیرد تا همه روزی مقدر خود را بخورد. از خدا پروا کنید و در طلب رزق حلال باشید و بدانید که دو گونه روزی وجود دارد، یک روزی که شما می جویید و یک روزی که شما را جوید. روزی خود را از حلال جویید که اگر از راه حلال جویید، آن را بر حلال خورید و اگر از راه حرام جویید، آن را به حرامی خورید و همان روزی شما گردد و ناچارید آن را بخورید.

علی بن ابی طالب (ع) فرمود: هر که نام خدا را بر خوراک برد، از حق نعمت آن او را هرگز پرسش نکنند .(بردن نام خدا بر خوراک، هنگام ذبح آن است)

در روایات اسلامی تاکیدات فراوانی بر غذای حلال و تاثیر آن در استجابت دعا و صفای قلب شده است. در روایتی می خوانیم شخصی خدمت پیامبر آمد و عرض کرد دوست دارم دعای من به اجابت برسد. پیامبر فرمود : “ غذای خود را پاک کن و غذای حرام در معده خود وارد نکن. ”

در روایتی دیگر پیامبر اکرم (ص) فرمودند: کسی که خوراکش حلال باشد، قلبش با صفا و نازک می شود، چشمهای او از خوف خدا اشکبار می گردد و دعای او به اجابت می رسد.

قرآن کریم می فرماید: ای رسول ما، از غذای پاک و حلال تناول کنید و به اعمال نیکو بپردازید. (یا ایها الرّسل کلوا من الطّیبات و اعملوا صالح) (مؤمنون،آیه ۵۱)

از آیه فوق میتوان چنین استنباط کرد که بین تغذیه از غذاهای پاک و انجام رفتارهای شایسته رابطه ای مستقیم وجود دارد. حلال خواری همچنین باعث برکت در عمر انسان و افزایش رزق و روزی می شود. خوردن حرام انسان را به آتش دوزخ و غضب خدا نزدیکتر می کند و در روآیات آمده است که دعای شخص حرام خوار قبول و مستجاب نمی گردد.

خداوند در ذیل داستان اصحاب کهف دقت آنها را به لقمه حلال و پاکیزه بیان کرده و می فرماید :

فَابْعَثُوا أَحَدَكُمْ بِوَرِقِكُمْ هَٰذِهِ إِلَى الْمَدِينَةِ فَلْيَنْظُرْ أَيُّهَا أَزْكَىٰ طَعَامًا فَلْيَأْتِكُمْ بِرِزْقٍ مِنْهُ ؛شما درهم هایتان را به شهر بفرستید تا مشاهده شود که کدام طعام پاکیزه تر و حلال است تا روزی خود فراهم آرید.

اصحاب کهف بعد از بیداری با اینکه قاعدتا بسیار گرسنه بودند و ذخیره بدن آنها در این مدت طولانی مصرف شده بود ولی باز به کسی که مامور خرید غذا می شود ، توصیه میکنند که هر غذایی را نخرد بلکه بنگرد که در میان فروشندگان ، کدامین نفر غذایش از همه پاک تر استو آن را انتخاب کند.

در آیات گوناگون غذای حلال و پاک با کلیدی ترین اصول تربیت انسان مانند تقوی، عمل صالح، پیروی نکردن از شیطان و دوری از فساد و فتنه در کنار هم ذکر شده اند. از این رو، علما و مفسران بزرگ همانند مرحوم علامه طباطبایی (ره) معتقدند که ذکر این معارف در کنار هم نشانگر رابطه عمیق و پیوند تأثیرگذار آنهاست. قرآن کریم در بیان اهمیت حلال خوری تا آنجا پیش رفته است که حتی رسیدن انسان به هدف خلقتش؛ یعنی عبودیت، بندگی و یکتاپرستی را در گرو رزق حلال می داند.

امیر مومنان ، علی (ع) می فرماید : “ بدان برای هر عملی نباتی است و هیچ نباتی از آب بی نیاز نیست و آب ها گوناگونند. هر آبی که پاک است ، آن نبات هم پاک و میوه اش شیرین خواهد بود و هر آبی که پلید است ، آن نبات هم پلید و میوه او تلخ است. خود عمل حاکی است که از چه آبی روییده است . این کلام زیبای امام به همه ما پیام می دهد که اگر آب و طعامی که استفاده می شود از راه حلال باشد قطعا عملی که انجام می گیرد نیز عمل صالح و خیری خواهد بود و همینطور عکس آن نیز صادق است.

پذیرش درونی و آمادگی روحی از زمینه های مهم قبول حق و پای بندی عملی به آن است که در میان برجسته ترین عواملِ این آمادگی درونی می توان به طهارت بطن (شکم و درون) که خود حاصل رزق حلال و طیب است، اشاره کرد چنان که حضرت سید الشهدا(ع) عامل عدم پذیرش مواعظشان را حرام خوری برشمردند.

بنابراین، از آنچه تاکنون بیان شد، معلوم می گردد که حلال خوری ِهمیشگی از شرایط اولیه عبودیت و پاکی دائمی است؛ زیرا ”از کوزه همان برون تراود که در اوست”

 

تاثیر گوشت حلال بر انسان

برعکس  گوشت حیوانات حرام گوشت که  در انسان  خوی درندگی را به وجود  می آورد، خوردن گوشت حلال اثراتی مثبت بر روح و روان انسان می گذارد.

" تذکیه " به معنای ذبح حیوان است که سبب پاکیزگی و گوارا شدن گوشت آن می شود. دین اسلام همانطور که پاکیزگی ظاهری و جسمانی را در نظرگرفته، به طهارت و نظافت معنوی نیز توجه کرده است. حیوان بهره دار پس از اینکه خون آن بیرون ریخته شود، به طرزی محسوس لذیذ و پاکیزه می شود.

 شرط دیگر ذبح که استقبال (رو به قبیله بودن) و تسمیه (بردن نام خدا بر حیوان) می باشد، به حکم خرد دارای اثرات معنوی و روانی است. زیرا با این کار شعار خدا پرستی ، تمام شئون بشری را فرا می گیرد و تأثیر آن در خون و سلولهای بدن انسان، از نظر سلامت و اعتدال مادی و معنوی بسزا می باشد . این به خاطر وابستگی است که میان روح و جسم وجود دارد و اینکه پی درپی در تأثیر و تأثّر و فعل و انفعال از یکدیگر هستند.

 

اثرات اجتماعی

از آنجایی که خوردن گوشت حلال، اثرات مثبتی در روح و روان انسان می گذارد و در او شایستگی های اخلاقی به وجود می آورد، امنیت اجتماعی را به همراه دارد و جامعه را سالم می سازد.

 

اثرات اقتصادی

در زمان کنونی با توجه به توسعه اسلام و تعداد بسیار زیاد مسلمانان، متقاضیان حلال بسیارند . بنابراین مسلمانان و جهان اسلام (حتی غیرمسلمانان ) بازار مصرف بسیار خوبی برای محصولات حلال هستند و محصولات کشتارگاه ها هم در مرز مخصوصی عرضه نمی شوند، بلکه صاحبان آنها همواره در پی عرضه محصولات خود در سطح جهانی هستند و تصرف این بازار مصرف برای آنها سود اقتصادی و اهمیتی بسیار دارد و این، تنها از طریق کسب نشان حلال برای محصولات خود عاید آنها می شود.

 

آثار فرهنگی

برتری نشان حلال و آثار محصولات حلال در سطح جهان، خود به خود فرهنگ دینی مسلمانان را درعرصه  جهانی شناسانده و رواج می دهد.

اطلاعات تماس

دسترسی سریع

پیوندها

محصولات

آدرس : تهران - خیابان ولیعصر - بالاتر از میدان ولیعصر - کوچه دانش کیان - پلاک ۲۴

تلفن : ۸۸۹۰۹۰۳۳ - ۰۲۱

اتوماسیون اداری

نقشه سایت

نمابر : ۸۸۸۹۰۸۵۸ - ۰۲۱

پست الکترونیک : info@halal.gov.ir

تالار گفتگو

ورود اعضا

موسسه موضوع شناسی احکام فقهی

همکاران بین المللی

© حقوق مادی و معنوی این پایگاه متعلق به مرکز تحقیقات حلال جمهوری اسلامی ایران است.

آثار حلال بر سلامت روان

تلفن : -

نمابر : -

آثار حلال بر سلامت روان