به سایت مرکز تحقیقات حلال خوش آمدید.

حلال در احادیث

حلال در روایات

در کلام بزرگان دین و حضرات معصومین مساله حلال جزء مسائل اصلی و حیاتی بشر نگریسته شده است و به اثرات مادی و معنوی حلال ، اهمیت و جایگاه آن و بیان مصادیق و موارد حلال و حرام اشاره شده است و در تمام کتاب های مفصل روایی روایات مرتبط با حلال خصوصاً در خوردنی ها و آشامیدنی ها به چشم می‌خورد و در باب صید و باب ذباحه و باب اطعمه و اشربه ، روایات فراوانی ذکر کردند که به عنوان نمونه چند روایت را ذکر می نماییم.

 

• قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص‏ أَيُّهَا النَّاسُ حَلَالِي‏ حَلَالٌ‏ إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَةِ وَ حَرَامِي حَرَامٌ إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَةِ

پیامبر فرمودند : ای مردم حلال من تا روز قیامت حلال و حرام من تا روز قیامت حرام است . وسائل الشيعة / ج‏۲۷ ص : ۱۵۴

 

• روى عن أمير المؤمنين عليه السلام في حديث طويل: انّ النبيّ صلّى اللّه عليه و آله سأل ربّه سبحانه ليلة المعراج فقال يا ربّ أيّ الأعمال أفضل (إلى أن قال) فقال اللَّه تعالى  يا أحمد، إنّ العبادة عشرة أجزاء، سبعة منها طلب‏ الحلال‏، فإذا أطبت مطعمك و مشربك فأنت في حفظي و كنفي

امير مؤمنان عليه السلام فرمودند  در شب معراج، پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله از پروردگارش پرسيد: «اى پروردگار من! كدامين اعمال برتر است؟ خداوند متعال فرمود: اى احمد! عبادت ده جزء است، نُه جزء آن در طلب حلال است. پس اگر آب و غذايت پاك شد، تو در حفظ و پناه من خواهى بود.» جامع أحاديث الشيعة (للبروجردي) / ج‏۲۲ ص : ۲۰۸

 

• قَالَ رَسُولُ اللَّهِ (ص)‏ طَلَبُ الْحَلَالِ فَرِيضَةٌ عَلَى كُلِّ مُسْلِمٍ وَ مُسْلِمَةٍ .

پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله: «طلب حلال بر هر مرد و زن مسلمان واجب است.» جامع أحاديث الشيعة (للبروجردي) / ج‏۲۲ ص : ۸۴

 

• عَنِ النَّبِيِّ ص قَالَ : « مَنْ أَكَلَ الْحَلَالَ أَرْبَعِينَ يَوْماً نَوَّرَ اللَّهُ قَلْبَهُ‏ »

پيامبر(ص) : « هر كس چهل روز  از حلال بخورد، خدا قلب او را روشن می كند.» عدة الداعي و نجاح الساعي ( ابن فهد حلی ) ص : ۱۵۲

 

• قَالَ النبی : « إِنَّ لِلَّهِ مَلَكاً يُنَادِي عَلَى بَيْتِ الْمَقْدِسِ كُلَّ لَيْلَةٍ مَنْ أَكَلَ حَرَاماً مَا لَمْ يَقْبَلِ اللَّهُ مِنْهُ صَرْفاً وَ لَا عَدْلًا وَ الصَّرْفُ النَّافِلَةُ وَ الْعَدْلُ الْفَرِيضَةُ »

پيامبر (ص) : برای خدا فرشته‏اى است كه هر شب بر بيت المقدس بانگ بر مى‏دارد كه: «هر كس حرام بخورد، خدا نه نماز نافله او را مى‏پذيرد نه نماز واجب را». عدة الداعي و نجاح الساعي (ابن فهد حلی )ص : ۱۵۲

 

• قال علی (ع ) : « بِئْسَ الطَّعَامُ الْحَرَامُ وَ ظُلْمُ الضَّعِيفِ أَفْحَشُ الظُّلْمِ »

 امام علی : بدترين غذاها، لقمه حرام، و بدترين ستم‏ها، ستمكارى به ناتوان است. نهج البلاغة (للصبحي صالح) وصايا شتى ..... ص : ۴۰۲

 

• قَالَ رَسُولُ اللَّهِ (ص): «‏ الطَّعَامُ إِذَا جَمَعَ أَرْبَعَ خِصَالٍ فَقَدْ تَمَّ إِذَا كَانَ مِنْ حَلَالٍ وَ كَثُرَتِ الْأَيْدِي عَلَيْهِ وَ سُمِّيَ اللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى فِي أَوَّلِهِ وَ حُمِدَ فِي آخِرِه»

پيامبر «ص»: غذا چون چهار خصوصيّت در آن جمع آمده باشد كامل است: از حلال باشد ؛  دستهاى فراوانى به سوى آن دراز شود ؛  با نام خداوند متعال آغاز شود؛  و با حمد و شكر خدا پايان پذيرد. تحفه آثار ص : ۲۹۷

اطلاعات تماس

دسترسی سریع

پیوندها

محصولات

آدرس : تهران - خیابان ولیعصر - بالاتر از میدان ولیعصر - کوچه دانش کیان - پلاک ۲۴

تلفن : ۸۸۹۰۹۰۳۳ - ۰۲۱

اتوماسیون اداری

نقشه سایت

نمابر : ۸۸۸۹۰۸۵۸ - ۰۲۱

پست الکترونیک : info@halal.gov.ir

تالار گفتگو

ورود اعضا

موسسه موضوع شناسی احکام فقهی

همکاران بین المللی

© حقوق مادی و معنوی این پایگاه متعلق به مرکز تحقیقات حلال جمهوری اسلامی ایران است.

حلال در روایات

تلفن : -

نمابر : -

حلال در روایات