حلال ، سلامت و سعادت

اقتصاد جهانی حلال

حلال در دنیای امروز

حلال در دنیای امروز، با دارا بودن حدود ۲ میلیارد مخاطب که از تعداد مسلمانان جهان نیز بیشتر است و نقش اثرگذار در زمینه های مختلف غذایی، دارویی، آرایشی و ... و همچنین گردش مالی بین ۲ تا ۴  تریلیون دلار که با رشد سالانه ۲۰ درصدی نیز همراه است، مورد توجه بسیاری از شرکتهای خصوصی و دولتهای کشورهای مختلف جهان اعم از مسلمان و غیر مسلمان قرار گرفته است.

 

تاریخچه حلال

نشان حلال برای اولین بار در دهه ۱۹۸۰ مطرح و معرفی شد.

قبل از دهه ۱۹۸۰ نیز، تجارت بین کشورهای اسلامی و غیر اسلامی وجود داشت اما استفاده از اصطلاح حلال مرسوم نبود، چرا که حلیت  محصولات در تجارت چندان مد نظر نبود. هر کشور محصولات وارداتی خود را با الزامات خود تضمین می کرد و  تجارت بر اساس اعتماد قرار داشت.

کشورهای محدودی از تایید سفارت های خود استفاده می کردند که این نیز با کنترل مستقیم انجام نمی شد. در واقع تا زمانی که موضوع تقلب مطرح نبود کنترل نیز در نظر گرفته نمی شد . در این سیستم، اگر شک به وجود می آمد، یا کالا عودت داده می شد و یا از این موضوع چشم پوشی می شد و رابطه سیاسی و اقتصادی  مهمتر از مقررات مذهبی بود.

 

تغییر دیدگاه نسبت به حلال بعد از انقلاب اسلامی

ظهور جمهوری اسلامی ایران در سال ۱۹۷۹ یک قدم بزرگ در تغییر از این نوع سازگاری به  سمت گواهی حلال بود.

امام خمینی برای تمام گوشتهای وارداتی غیرشرعی ممنوعیت گذاشت و آنها معدوم می شدند و با توجه به عدم تولید گوشت کافی در داخل کشور و ممنوعیت ورود این نوع گوشتها ، دولت تصمیم به اعزام کارگران و بازرسان به کشتارگاههای استرالیا و اروپا جهت تضمین انطباق زنجیره با نیاز و مقررات اسلامی گرفت. البته مشکل این سیستم گران و طولانی بودن فرایند تعریف شده بود اما مبنای الهام جهت صدور گواهی های حلال شد.

در آن زمان، عربستان سعودی نیز وارد بحث حلیت گوشت های غربی شد ولی  از نظارت مسلمانان محلی در آن کشور و انجمن های اسلامی جهت تاییدیه استفاده نمود.

 

رقابت جهانی نشان حلال

به طور خلاصه، پس از تولد بازار حلال مسئولیت تعیین حلیت از مشتری به فروشنده منتقل شده است.

امروز بیش از صدها سازمان  صدور گواهینامه حلال در اندازه های مختلف در مجموعه جهانی وجود دارد. در دسترس و ارزان بودن صدور گواهینامه حلال  آن را به بازار رقابتی تبدیل کرده است که خود باعث دامن زدن به تقلب و بی اعتمادی در این زمینه گردیده و تقاضا برای تضمین بیشتر شده است.

در نیمه دوم دهه ۱۹۹۰، نشان حلال، از گوشت و مواد غذایی به سایر کالاها گسترش پیدا کرد و منجر به تولد یک رقابت شدید در بازار جهانی برای صدور گواهینامه حلال شد بطوریکه هر تایید کننده گواهی می خواهد نشان بدهد که گواهی او حلال تر است.

این وضعیت برای بیش از دو دهه در همه کشورها ی صنعتی ، عمدتا در کشورهای صنعتی بدون سنت های اسلامی، و همچنین در چند کشور اسلامی  صادر کننده عمدتا در جنوب شرقی آسیا واقع شده است.

 

گواهی حلال به عنوان یک ابزار برای توسعه اقتصادی در کشورهای اسلامی

در دهه ۱۹۸۰، کشورهای اسلامی در آسیای جنوب شرقی شروع به نشان دادن علاقه به توسعه صنعت حلال نمودند، هم برای بهبود رقابت خود را در بازارهای منطقه ای و جهانی و هم برای سرعت بخشیدن و ارائه نوسازی اقتصادی قابل قبول برای مردم خود .

شرکت ها در مالزی، تایلند، فیلیپین، برونئی و سنگاپور در میان اولین سرمایه گذارها در بخش حلال و با حمایت مستقیم دولت های خود بودند.

در سال ۱۹۷۸، شورای مذهبی اسلامی سنگاپور (MUIS )  یکی از قدیمی ترین سازمان های برای صدور گواهینامه حلال تاسیس شد. در سال ۱۹۸۹، مجلس علما اندونزی ( MUI )  و یا شورای علمائ اندونزی راه اندازی شد، که هدف آن محافظت حلیت غذا، دارو و محصولات آرایشی و بهداشتی مسلمانان بود.

با این حال، یکی از موفق ترین ابتکارات در مالزی ایجاد شد. در مالزی موکدا، تجارت حلال جزء وظایف دولت است. سیاست حلال سازی مالزی در درجه اول دارای یک هدف منطقه ای، برای جذب سرمایه گذاران از اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا (ASEAN)  بود.

در سال ۲۰۰۴، مالزی نمایشگاه بین المللی حلال را راه اندازی کرد که در آن صدها سهامداران عمده از جمله در میان آنها غول های صنایع غذایی و فروشگاهها مانند نستله، تسکو و مک دونالد شرکت داشتند.

اگر چه مالزی به عنوان یک رهبر در صدور گواهینامه فنی است، ولی فاقد منابع مناسب بازار همانند مشروعیت مطلوب مذهبی در بازار بخصوص از طرف کشورهای حوزه خلیج فارس بود.

از اوایل دهه ۲۰۱۰ ، هژمونی آرمانی مالزی به طور فزاینده ای زیر سوال قرار گرفت.موقعیت رهبری مالزی در بازار جهانی حلال، هم از طرف کشورهای عرب خلیج فارس و هم از طرف ترکیه مورد خطر قرار گرفت.

کشورهای خلیج فارس در جهان و نشان حلال نسبت به کشورهای مالزی و جنوب شرقی آسیا وپا هستند، آنها به تازگی وارد این فعالیت شده اند و منابع و تجربه مالزی یا حتی سنگاپور و تایلند را نیز ندارند.

ایالات متحده نیزدارای یک بازار نسبتا بزرگ داخلی حلال است. حضور ۲/۷ میلیون مسلمان، از ۳۱۰ میلیون آمریکایی دارای تاثیری بزرگ در بازار گواهی حلال است  که به طور مستقیم توسط مصرف کنندگان کنترل می شود.

 

اطلاعات تماس

آدرس : تهران - خیابان ولیعصر - بالاتر از میدان ولیعصر - کوچه دانش کیان - پلاک ۲۴

تلفن : ۸۸۹۰۹۰۳۳ - ۰۲۱

نمابر : ۸۸۸۹۰۸۵۸ - ۰۲۱

پست الکترونیک : info@halal.gov.ir

دسترسی سریع

اتوماسیون اداری

نقشه سایت

تالار گفتگو

ورود اعضا

محصولات

© حقوق مادی و معنوی این پایگاه متعلق به مرکز تحقیقات حلال جمهوری اسلامی ایران است.

تلفن : -

نمابر : -

حلال در دنیای امروز