به سایت مرکز تحقیقات حلال خوش آمدید.

فقه

علوم حدیث

علوم قرآنی

این صفحه درحال بروز رسانی می باشد، از شکیبایی شما متشکریم .

حلال در روایات

حلال در روایات

در کلام بزرگان دین و حضرات معصومین مساله حلال جزء مسائل اصلی و حیاتی بشر نگریسته شده است و به اثرات مادی و معنوی حلال ، اهمیت و جایگاه آن و بیان مصادیق و موارد حلال و حرام اشاره شده است و در تمام کتاب های مفصل روایی روایات مرتبط با حلال خصوصاً در خوردنی ها و آشامیدنی ها به چشم می‌خورد و در باب صید و باب ذباحه و باب اطعمه و اشربه ، روایات فراوانی ذکر کردند که به عنوان نمونه چند روایت را ذکر می نماییم.

 

• قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص‏ أَيُّهَا النَّاسُ حَلَالِي‏ حَلَالٌ‏ إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَةِ وَ حَرَامِي حَرَامٌ إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَةِ

پیامبر فرمودند : ای مردم حلال من تا روز قیامت حلال و حرام من تا روز قیامت حرام است . وسائل الشيعة / ج‏۲۷ ص : ۱۵۴

 

• روى عن أمير المؤمنين عليه السلام في حديث طويل: انّ النبيّ صلّى اللّه عليه و آله سأل ربّه سبحانه ليلة المعراج فقال يا ربّ أيّ الأعمال أفضل (إلى أن قال) فقال اللَّه تعالى  يا أحمد، إنّ العبادة عشرة أجزاء، سبعة منها طلب‏ الحلال‏، فإذا أطبت مطعمك و مشربك فأنت في حفظي و كنفي

امير مؤمنان عليه السلام فرمودند  در شب معراج، پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله از پروردگارش پرسيد: «اى پروردگار من! كدامين اعمال برتر است؟ خداوند متعال فرمود: اى احمد! عبادت ده جزء است، نُه جزء آن در طلب حلال است. پس اگر آب و غذايت پاك شد، تو در حفظ و پناه من خواهى بود.» جامع أحاديث الشيعة (للبروجردي) / ج‏۲۲ ص : ۲۰۸

 

• قَالَ رَسُولُ اللَّهِ (ص)‏ طَلَبُ الْحَلَالِ فَرِيضَةٌ عَلَى كُلِّ مُسْلِمٍ وَ مُسْلِمَةٍ .

پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله: «طلب حلال بر هر مرد و زن مسلمان واجب است.» جامع أحاديث الشيعة (للبروجردي) / ج‏۲۲ ص : ۸۴

 

• عَنِ النَّبِيِّ ص قَالَ : « مَنْ أَكَلَ الْحَلَالَ أَرْبَعِينَ يَوْماً نَوَّرَ اللَّهُ قَلْبَهُ‏ »

پيامبر(ص) : « هر كس چهل روز  از حلال بخورد، خدا قلب او را روشن می كند.» عدة الداعي و نجاح الساعي ( ابن فهد حلی ) ص : ۱۵۲

 

• قَالَ النبی : « إِنَّ لِلَّهِ مَلَكاً يُنَادِي عَلَى بَيْتِ الْمَقْدِسِ كُلَّ لَيْلَةٍ مَنْ أَكَلَ حَرَاماً مَا لَمْ يَقْبَلِ اللَّهُ مِنْهُ صَرْفاً وَ لَا عَدْلًا وَ الصَّرْفُ النَّافِلَةُ وَ الْعَدْلُ الْفَرِيضَةُ »

پيامبر (ص) : برای خدا فرشته‏اى است كه هر شب بر بيت المقدس بانگ بر مى‏دارد كه: «هر كس حرام بخورد، خدا نه نماز نافله او را مى‏پذيرد نه نماز واجب را». عدة الداعي و نجاح الساعي (ابن فهد حلی )ص : ۱۵۲

 

• قال علی (ع ) : « بِئْسَ الطَّعَامُ الْحَرَامُ وَ ظُلْمُ الضَّعِيفِ أَفْحَشُ الظُّلْمِ »

 امام علی : بدترين غذاها، لقمه حرام، و بدترين ستم‏ها، ستمكارى به ناتوان است. نهج البلاغة (للصبحي صالح) وصايا شتى ..... ص : ۴۰۲

 

• قَالَ رَسُولُ اللَّهِ (ص): «‏ الطَّعَامُ إِذَا جَمَعَ أَرْبَعَ خِصَالٍ فَقَدْ تَمَّ إِذَا كَانَ مِنْ حَلَالٍ وَ كَثُرَتِ الْأَيْدِي عَلَيْهِ وَ سُمِّيَ اللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى فِي أَوَّلِهِ وَ حُمِدَ فِي آخِرِه»

پيامبر «ص»: غذا چون چهار خصوصيّت در آن جمع آمده باشد كامل است: از حلال باشد ؛  دستهاى فراوانى به سوى آن دراز شود ؛  با نام خداوند متعال آغاز شود؛  و با حمد و شكر خدا پايان پذيرد. تحفه آثار ص : ۲۹۷

حلال در قرآن

حلال در قرآن

در آیات فراوانی از قرآن مجید به بحث حلال و پاک و خوردن و آشامیدن و امور مرتبط با آنها اشاره شده است و بر این مسئله توجه داده شده است که به صورت اختصار به چند آیه و ترجمه آن را ذکر می پردازیم.

 

يَأَيُّهَا النَّاسُ كلُُواْ مِمَّا فىِ الْأَرْضِ حَلَالًا طَيِّبًا وَ لَا تَتَّبِعُواْ خُطُوَاتِ الشَّيْطَانِ إِنَّهُ لَكُمْ عَدُوٌّ مُّبِينٌ ( بقره ۱۶۸ )

اى مردم، از آنچه در اين زمين است (از انواع خوردنى‏ها و موجودات ديگر) حلال و پاكيزه بخوريد و برخوردار شويد، و پيروى از گام‏هاى شيطان نكنيد، كه او براى شما دشمنى آشكار است‏.

يَأَيُّهَا الَّذِينَ ءَامَنُواْ كُلُواْ مِن طَيِّبَاتِ مَا رَزَقْنَاكُمْ وَ اشْكُرُواْ لِلَّهِ إِن كُنتُمْ إِيَّاهُ تَعْبُدُونَ ( بقره ۱۷۲ )

اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد، از چيزهاى پاكيزه‏اى كه روزى شما كرده‏ايم بخوريد (از تمام آنچه در روى زمين براى شما آفريده‏ايم و پاكيزه است برخوردار شويد) و خدا را سپاس گزاريد اگر تنها او را مى‏پرستيد (زيرا بدون شكر پرستش تمام نيست).

 

إِنَّمَا حَرَّمَ عَلَيْكُمُ الْمَيْتَةَ وَ الدَّمَ وَ لَحْمَ الْخِنزِيرِ وَ مَا أُهِلَّ بِهِ لِغَيرِْ اللَّهِ فَمَنِ اضْطُرَّ غَيرَْ بَاغٍ وَ لَا عَادٍ فَلَا إِثْمَ عَلَيْهِ إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَّحِيمٌ( بقره ۱۷۳ )

جز اين نيست كه (خداوند) بر شما، مردار و خون و گوشت خوك و حيوانى را كه (وقت تذكيه) نام غير خدا بر آن برده شده حرام كرده. اما كسى كه ناچار (از خوردن آنها) شود در حالى كه در اصل طالب آن نبوده (و بر ضد امام عدل قيام نكرده) و از حد ضرورت هم تجاوز ننموده باشد بر او گناهى نيست، كه خداوند بسيار آمرزنده و مهربان است.

 

يَأَيُّهَا الَّذِينَ ءَامَنُواْ أَنفِقُواْ مِن طَيِّبَاتِ مَا كَسَبْتُمْ وَ مِمَّا أَخْرَجْنَا لَكُم مِّنَ الْأَرْضِ وَ لَا تَيَمَّمُواْ الْخَبِيثَ مِنْهُ تُنفِقُونَ وَ لَسْتُم بَِاخِذِيهِ إِلَّا أَن تُغْمِضُواْ فِيهِ وَ اعْلَمُواْ أَنَّ اللَّهَ غَنىِ‏ٌّ حَمِيدٌ ( بقره ۲۶۷ )

اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد، از پاكيزه‏ها و حلال‏هاى آنچه كسب كرده‏ايد و آنچه براى شما از زمين بيرون آورده‏ايم (از كشت و معادن) انفاق نماييد و قصد مال ناپاك (بد و حرام) نكنيد كه از آن انفاق نماييد، در حالى كه آن را (اگر در برابر حق خودتان مى‏دادند) جز با چشم‏پوشى (و بى‏ميلى) نمى‏گرفتيد، و بدانيد كه خداوند بى‏نياز و ستوده (صفات و ستوده افعال) است.

 

َیسَْلُونَكَ مَا ذَا أُحِلَّ لهَُمْ قُلْ أُحِلَّ لَكُمُ الطَّيِّبَاتُ وَ مَا عَلَّمْتُم مِّنَ الجَْوَارِحِ مُكلَِّبِينَ تُعَلِّمُونهَُنَّ ممَِّا عَلَّمَكُمُ اللَّهُ فَكلُُواْ ممَِّا أَمْسَكْنَ عَلَيْكُمْ وَ اذْكُرُواْ اسْمَ اللَّهِ عَلَيْهِ وَ اتَّقُواْ اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ سرَِيعُ الحِْسَابِ ( مائده ۴ )

از تو مى‏پرسند چه چيزى بر آنها حلال شده؟ بگو: همه پاكيزه‏ها (هر چه كه مطلوب عقل و مرغوب طبع باشد از خوراكى و پوشاكى و ساير وسايل زندگى) بر شما حلال گرديده؛ و (نيز صيد) آنچه از حيوانات شكارى كه تعليم داده و تأديب نموده‏ايد (براى شما حلال است)- در حالى كه از آنچه خدا به شما آموخته به آنها مى‏آموزيد- (پس) از هر حيوانى كه براى شما بگيرند و نگه دارند بخوريد و نام خدا را (هنگام فرستادن آنها به سوى شكار) بر آن ببريد، و از خدا پروا كنيد، كه بى‏ترديد خداوند زودرس به حساب است.

 

وَ كلُُواْ مِمَّا رَزَقَكُمُ اللَّهُ حَلَالًا طَيِّبًا وَ اتَّقُواْ اللَّهَ الَّذِى أَنتُم بِهِ مُؤْمِنُونَ ( مائده ۸۸ )

و از آنچه خدا روزى شما كرده از حلال و پاكيزه‏اش بخوريد (و از حرام شرعى و پليد طبعى اجتناب كنيد) و از خدايى كه به او ايمان داريد پروا نماييد.

 

قُلْ أَ رَءَيْتُم مَّا أَنزَلَ اللَّهُ لَكُم مِّن رِّزْقٍ فَجَعَلْتُم مِّنْهُ حَرَامًا وَ حَلَالًا قُلْ ءَاللَّهُ أَذِنَ لَكُمْ أَمْ عَلىَ اللَّهِ تَفْترَُونَ ( یونس ۵۹ )

بگو: به من خبر دهيد كه آنچه خدا از روزى براى شما نازل كرده و شما قسمتى از آن را حرام و قسمتى را حلال كرديد، بگو: آيا خدا (اين تقسيم را) به شما اذن داده يا بر خدا افترا مى‏بنديد؟ (تشريع احكام تنها از آن خداست نه غير او- به آيه ۱۰۳ سوره مائده و ۱۳۸ و ۱۳۹ سوره انعام رجوع شود).

 

فَلْيَنظُرِ الْانسَانُ إِلىَ‏ طَعَامِهِ ( عبس ۲۴ )

پس انسان بايد به خوراك خويش بنگرد.

 

اطلاعات تماس

دسترسی سریع

پیوندها

محصولات

آدرس : تهران - خیابان ولیعصر - بالاتر از میدان ولیعصر - کوچه دانش کیان - پلاک 24

تلفن : 88909033 - 021

اتوماسیون اداری

نقشه سایت

نمابر : 88890858 - 021

پست الکترونیک : info@halal.gov.ir

تالار گفتگو

ورود اعضا

موسسه موضوع شناسی احکام فقهی

© حقوق مادی و معنوی این پایگاه متعلق به مرکز تحقیقات حلال جمهوری اسلامی ایران است.

حلال در روایات
حلال در قرآن

همکاران بین المللی

  • علوم قرآنی

    حلال در قرآن

    حلال در قرآن

    در آیات فراوانی از قرآن مجید به بحث حلال و پاک و خوردن و آشامیدن و امور مرتبط با آنها اشاره شده است و بر این مسئله توجه داده شده است که به صورت اختصار به چند آیه و ترجمه آن را ذکر می پردازیم.

     

    يَأَيُّهَا النَّاسُ كلُُواْ مِمَّا فىِ الْأَرْضِ حَلَالًا طَيِّبًا وَ لَا تَتَّبِعُواْ خُطُوَاتِ الشَّيْطَانِ إِنَّهُ لَكُمْ عَدُوٌّ مُّبِينٌ ( بقره ۱۶۸ )

    اى مردم، از آنچه در اين زمين است (از انواع خوردنى‏ها و موجودات ديگر) حلال و پاكيزه بخوريد و برخوردار شويد، و پيروى از گام‏هاى شيطان نكنيد، كه او براى شما دشمنى آشكار است‏.

    يَأَيُّهَا الَّذِينَ ءَامَنُواْ كُلُواْ مِن طَيِّبَاتِ مَا رَزَقْنَاكُمْ وَ اشْكُرُواْ لِلَّهِ إِن كُنتُمْ إِيَّاهُ تَعْبُدُونَ ( بقره ۱۷۲ )

    اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد، از چيزهاى پاكيزه‏اى كه روزى شما كرده‏ايم بخوريد (از تمام آنچه در روى زمين براى شما آفريده‏ايم و پاكيزه است برخوردار شويد) و خدا را سپاس گزاريد اگر تنها او را مى‏پرستيد (زيرا بدون شكر پرستش تمام نيست).

     

    إِنَّمَا حَرَّمَ عَلَيْكُمُ الْمَيْتَةَ وَ الدَّمَ وَ لَحْمَ الْخِنزِيرِ وَ مَا أُهِلَّ بِهِ لِغَيرِْ اللَّهِ فَمَنِ اضْطُرَّ غَيرَْ بَاغٍ وَ لَا عَادٍ فَلَا إِثْمَ عَلَيْهِ إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَّحِيمٌ( بقره ۱۷۳ )

    جز اين نيست كه (خداوند) بر شما، مردار و خون و گوشت خوك و حيوانى را كه (وقت تذكيه) نام غير خدا بر آن برده شده حرام كرده. اما كسى كه ناچار (از خوردن آنها) شود در حالى كه در اصل طالب آن نبوده (و بر ضد امام عدل قيام نكرده) و از حد ضرورت هم تجاوز ننموده باشد بر او گناهى نيست، كه خداوند بسيار آمرزنده و مهربان است.

     

    يَأَيُّهَا الَّذِينَ ءَامَنُواْ أَنفِقُواْ مِن طَيِّبَاتِ مَا كَسَبْتُمْ وَ مِمَّا أَخْرَجْنَا لَكُم مِّنَ الْأَرْضِ وَ لَا تَيَمَّمُواْ الْخَبِيثَ مِنْهُ تُنفِقُونَ وَ لَسْتُم بَِاخِذِيهِ إِلَّا أَن تُغْمِضُواْ فِيهِ وَ اعْلَمُواْ أَنَّ اللَّهَ غَنىِ‏ٌّ حَمِيدٌ ( بقره ۲۶۷ )

    اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد، از پاكيزه‏ها و حلال‏هاى آنچه كسب كرده‏ايد و آنچه براى شما از زمين بيرون آورده‏ايم (از كشت و معادن) انفاق نماييد و قصد مال ناپاك (بد و حرام) نكنيد كه از آن انفاق نماييد، در حالى كه آن را (اگر در برابر حق خودتان مى‏دادند) جز با چشم‏پوشى (و بى‏ميلى) نمى‏گرفتيد، و بدانيد كه خداوند بى‏نياز و ستوده (صفات و ستوده افعال) است.

     

    َیسَْلُونَكَ مَا ذَا أُحِلَّ لهَُمْ قُلْ أُحِلَّ لَكُمُ الطَّيِّبَاتُ وَ مَا عَلَّمْتُم مِّنَ الجَْوَارِحِ مُكلَِّبِينَ تُعَلِّمُونهَُنَّ ممَِّا عَلَّمَكُمُ اللَّهُ فَكلُُواْ ممَِّا أَمْسَكْنَ عَلَيْكُمْ وَ اذْكُرُواْ اسْمَ اللَّهِ عَلَيْهِ وَ اتَّقُواْ اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ سرَِيعُ الحِْسَابِ ( مائده ۴)

    از تو مى‏پرسند چه چيزى بر آنها حلال شده؟ بگو: همه پاكيزه‏ها (هر چه كه مطلوب عقل و مرغوب طبع باشد از خوراكى و پوشاكى و ساير وسايل زندگى) بر شما حلال گرديده؛ و (نيز صيد) آنچه از حيوانات شكارى كه تعليم داده و تأديب نموده‏ايد (براى شما حلال است)- در حالى كه از آنچه خدا به شما آموخته به آنها مى‏آموزيد- (پس) از هر حيوانى كه براى شما بگيرند و نگه دارند بخوريد و نام خدا را (هنگام فرستادن آنها به سوى شكار) بر آن ببريد، و از خدا پروا كنيد، كه بى‏ترديد خداوند زودرس به حساب است.

     

    وَ كلُُواْ مِمَّا رَزَقَكُمُ اللَّهُ حَلَالًا طَيِّبًا وَ اتَّقُواْ اللَّهَ الَّذِى أَنتُم بِهِ مُؤْمِنُونَ ( مائده ۸۸ )

    و از آنچه خدا روزى شما كرده از حلال و پاكيزه‏اش بخوريد (و از حرام شرعى و پليد طبعى اجتناب كنيد) و از خدايى كه به او ايمان داريد پروا نماييد.

     

    قُلْ أَ رَءَيْتُم مَّا أَنزَلَ اللَّهُ لَكُم مِّن رِّزْقٍ فَجَعَلْتُم مِّنْهُ حَرَامًا وَ حَلَالًا قُلْ ءَاللَّهُ أَذِنَ لَكُمْ أَمْ عَلىَ اللَّهِ تَفْترَُونَ ( یونس۵۹ )

    بگو: به من خبر دهيد كه آنچه خدا از روزى براى شما نازل كرده و شما قسمتى از آن را حرام و قسمتى را حلال كرديد، بگو: آيا خدا (اين تقسيم را) به شما اذن داده يا بر خدا افترا مى‏بنديد؟ (تشريع احكام تنها از آن خداست نه غير او- به آيه ۱۰۳ سوره مائده و ۱۳۸ و ۱۳۹ سوره انعام رجوع شود).

     

    فَلْيَنظُرِ الْانسَانُ إِلىَ‏ طَعَامِهِ ( عبس ۲۴ )

    پس انسان بايد به خوراك خويش بنگرد.

  • علوم حدیث

    حلال در روایات

    حلال در روایات

    در کلام بزرگان دین و حضرات معصومین مساله حلال جزء مسائل اصلی و حیاتی بشر نگریسته شده است و به اثرات مادی و معنوی حلال ، اهمیت و جایگاه آن و بیان مصادیق و موارد حلال و حرام اشاره شده است و در تمام کتاب های مفصل روایی روایات مرتبط با حلال خصوصاً در خوردنی ها و آشامیدنی ها به چشم می‌خورد و در باب صید و باب ذباحه و باب اطعمه و اشربه ، روایات فراوانی ذکر کردند که به عنوان نمونه چند روایت را ذکر می نماییم.

     

    • قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص‏ أَيُّهَا النَّاسُ حَلَالِي‏ حَلَالٌ‏ إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَةِ وَ حَرَامِي حَرَامٌ إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَةِ

    پیامبر فرمودند : ای مردم حلال من تا روز قیامت حلال و حرام من تا روز قیامت حرام است . وسائل الشيعة / ج‏۲۷ ص : ۱۵۴

     

    • روى عن أمير المؤمنين عليه السلام في حديث طويل: انّ النبيّ صلّى اللّه عليه و آله سأل ربّه سبحانه ليلة المعراج فقال يا ربّ أيّ الأعمال أفضل (إلى أن قال) فقال اللَّه تعالى  يا أحمد، إنّ العبادة عشرة أجزاء، سبعة منها طلب‏ الحلال‏، فإذا أطبت مطعمك و مشربك فأنت في حفظي و كنفي

    امير مؤمنان عليه السلام فرمودند  در شب معراج، پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله از پروردگارش پرسيد: «اى پروردگار من! كدامين اعمال برتر است؟ خداوند متعال فرمود: اى احمد! عبادت ده جزء است، نُه جزء آن در طلب حلال است. پس اگر آب و غذايت پاك شد، تو در حفظ و پناه من خواهى بود.» جامع أحاديث الشيعة (للبروجردي) / ج‏۲۲ ص : ۲۰۸

     

    • قَالَ رَسُولُ اللَّهِ (ص)‏ طَلَبُ الْحَلَالِ فَرِيضَةٌ عَلَى كُلِّ مُسْلِمٍ وَ مُسْلِمَةٍ .

    پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله: «طلب حلال بر هر مرد و زن مسلمان واجب است.» جامع أحاديث الشيعة (للبروجردي) / ج‏۲۲ ص :۸۴

     

    • عَنِ النَّبِيِّ ص قَالَ : « مَنْ أَكَلَ الْحَلَالَ أَرْبَعِينَ يَوْماً نَوَّرَ اللَّهُ قَلْبَهُ‏ »

    پيامبر(ص) : « هر كس چهل روز  از حلال بخورد، خدا قلب او را روشن می كند.» عدة الداعي و نجاح الساعي ( ابن فهد حلی ) ص : ۱۵۲

     

    • قَالَ النبی : « إِنَّ لِلَّهِ مَلَكاً يُنَادِي عَلَى بَيْتِ الْمَقْدِسِ كُلَّ لَيْلَةٍ مَنْ أَكَلَ حَرَاماً مَا لَمْ يَقْبَلِ اللَّهُ مِنْهُ صَرْفاً وَ لَا عَدْلًا وَ الصَّرْفُ النَّافِلَةُ وَ الْعَدْلُ الْفَرِيضَةُ »

    پيامبر (ص) : برای خدا فرشته‏اى است كه هر شب بر بيت المقدس بانگ بر مى‏دارد كه: «هر كس حرام بخورد، خدا نه نماز نافله او را مى‏پذيرد نه نماز واجب را». عدة الداعي و نجاح الساعي (ابن فهد حلی )ص : ۱۵۲

     

    • قال علی (ع ) : « بِئْسَ الطَّعَامُ الْحَرَامُ وَ ظُلْمُ الضَّعِيفِ أَفْحَشُ الظُّلْمِ »

     امام علی : بدترين غذاها، لقمه حرام، و بدترين ستم‏ها، ستمكارى به ناتوان است. نهج البلاغة (للصبحي صالح) وصايا شتى ..... ص : ۴۰۲

     

    • قَالَ رَسُولُ اللَّهِ (ص): «‏ الطَّعَامُ إِذَا جَمَعَ أَرْبَعَ خِصَالٍ فَقَدْ تَمَّ إِذَا كَانَ مِنْ حَلَالٍ وَ كَثُرَتِ الْأَيْدِي عَلَيْهِ وَ سُمِّيَ اللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى فِي أَوَّلِهِ وَ حُمِدَ فِي آخِرِه»

    پيامبر «ص»: غذا چون چهار خصوصيّت در آن جمع آمده باشد كامل است: از حلال باشد ؛  دستهاى فراوانى به سوى آن دراز شود ؛  با نام خداوند متعال آغاز شود؛  و با حمد و شكر خدا پايان پذيرد. تحفه آثار ص : ۲۹۷

  • فقه

    این صفحه درحال بروز رسانی می باشد، از شکیبایی شما متشکریم .