به سایت مرکز تحقیقات حلال خوش آمدید.

نتیجه پژوهشهای علمی درباره رابطه سلامت و حلال

نتیجه پژوهشهای علمی درباره رابطه سلامت و حلال

با گذشت زمان و پیشرفت علوم در عصر حاضر، شاهدیم که نتایج پژوهشهای علمی دانشمندان تماما صحه ای است بر دستورات دین مبین اسلام که در ۱۴ قرن پیش بر پیامبر (ص) نازل شده است. در اینجا ذکر این نکته ضروری است که جنبه عبادی دستورات بر جنبه علمی مقدم است و اصل بر تبعیت از شرع اسلام است زیرا می دانیم درک تمامی موارد فقهی با علم اندک امروز امکان ندارد ” و ما اوتیتم من العلم الا قلیلا ” .

در ادامه به بررسی نتیجه مواردی از تحقیقات دانشمندان درباره رابطه مستقیم حلال بر سلامت جسم می پردازیم.

 

اثر ذبح شرعی بر جلوگیری از بعضی بیماری ها

ذبح شرعی یا مذهبی در دین اسلام و یهود وجود دارد (در دین یهودی Kosher نامیده می شود. ) براساس پژوهش های آنسفالوگرافی الکتریکی (EEG) و الکتروکاردیوگرافی (ECG)دانشگاه دامپزشکی هانوفر آلمان و یک تز دکترای دامپزشکی دانشکده دامپزشکی تولوز فرانسه ذبح شرعی تنها روش بدون درد برای ذبح حیوانات است. جدای از این مساله پژوهشها نشان دهنده این است که تا چه میزان ذبح شرعی از نفوذ باکتری های خطرناک (خصوصاً اسهال خونی) به گوشت جلوگیری می کند.

 

بیماری های مشترک انسان با سگ و خوک

از این هزاران هزار باکتری که در اطراف ما وجود دارد ما تنها نسبت به بعضی از انها حساس هستیم . آن هم تنها آن ویروس ها و باکتری هایی که می توانند به سلول ها ی بدن ما متصل شوند . این باکتری ها مانند پازل هستند و فقط تکه هایی که با آن ها مشابهت دارند به انها وصل می شوند ، مثلا ویروسی که گیاه تنباکو را بیمار می کند شما را بیمار نمی کند اما در مورد حیوانات چنانچه تماس انسان با آنها زیاد باشد امکان تغییر در ساختار باکتری های آنان هست که باعث بیماری ما بشوند.

در مورد حیوانات نجس این تشابه ساختار بسیار زیاد و سریع است و بنابر این سگ و خوک به علت اشتراکی که می توانند با ما در ساختار بیماری ها و شکل باکتری ها داشته باشند کلا نجس اعلام شده اند .

 

حرام بودن بعضی اعضای حیوان حلال گوشت

دین اسلام،15 جزء از اندامها و ضمائم حیوان حلال گوشت را حرام دانسته است که عبارتند از: زهره دان، نخاع، غدد، بچه دان،حدقه یا عدسی چشم،ذات الاشاجع، هیپوفیز،عصب پهن وزرد.

با بررسی دقیق این اندامها و ضمائم از نظر بهداشتی،مشخص می گردد که در تحریم این موارد،جهت بهداشتی قضیه مورد توجه قرار گرفته است که با گذشت زمان و پیشرفتهای علمی مشخص تر نیز می شود.

۱- مضر بودن بیضه ها و رحم از نظر خطر انتقال بیماری «بروسلوز»، اختلالات هورمونی و جنسی ایجاد شده در اثر مصرف بیضه، خطر وجود عامل بیماری سیاه زخم در طحال و مخاطره آمیز بودن مصرف غدد لنفاوی به دلیل خطر وجود تمامی عوامل بیماری زای بدن حیوان در آنها، مثالهایی از این دست می باشد.

۲-  در مورد طحال به طور خاص باید گفت این عضو، هدف عوامل بیماری زای مختلف از جمله انگلهای خونی، شاربن یا سیاه زخم، ضایعات سلی، تیلریوز، بابزیوز، …می باشد. با وجود اینکه عوامل بیماری زا در طحال از بین برده می شوند، ولی بعضی از میکروبها بعد از نابود شدن، از خود ترشّحات سمی یا مواد مضر برجای می گذارند که در صورت مصرف خوراکی طحال، این سموم می توانند در سیستم ایمنی بدن اختلال ایجاد نمایند. به عبارت دیگر طحال قبرستان سلولهای خونی و سموم دیگر بوده و از این نظر جزء اجزاء حرام حیوانات می باشد.

۳- اعضا و غدد جنسی : ازجمله مواردی که مصرف خوراکی شان در حیوان حلال گوشت حرام است، اعضای جنسی و غدد جنسی و غیر جنسی در حیوان است. مصرف خود غده تولید کننده هورمون، چیزی نیست که قابل دفاع باشد و هیچ مقام علمی نیز مصرف خوراکی آنها را تایید ننموده است.

غدد هیپوفیز ، از اجزای حرام لاشه های حلال گوشت محسوب می گردند.این غده در مباحث فیزیولوژیک بطور مستقیم یا به شکل «فیدبک» و تنظیمی منشأ تولید بسیاری از هورمونهای جنسی است که در اثر مصرف این غده، پروتئینهای حیاتی موجود در مغز انسان، به عنوان رسپتورهای استروئیدی عمل نموده، واکنش متقابلی از خود بروز می دهند. بنابراین،خوردن اندامها و غدد جنسی نر و ماده در دامهای حلال گوشت آشفتگی های متعددی را در بدن انسان به وجود می آورد. همچنین خوردن غدد جنسی ماده که مولّد هورمون استروژن هستند، سیکل های ماهیانه را بر هم می زند و خونریزی رحمی در زنان یائسه، خطر بروز سرطان رحم و سینه را افزایش می دهد. بلوغ زودرس با سیکل های نامنظم در دختران نیز از عوارضی است که در بحث مصرف گوشتهای آلوده به هورمون مطرح می باشد. سردردهای میگرنی، افزایش فشار خون و دهها عارضه دیگر که برای افزایش کنترل نشده استروژن در بدن ذکر گردیده است و به علاوه موارد فوق الذکر،برای اثبات مضرات خوردن غدد جنسی ماده کافی به نظر می رسد. در میان عوارض منفی مصرف غدد جنسی نر که حاوی «تستوسترون »می باشد، می توان به این موارد اشاره نمود: هیرسوتیسم (پرمویی)، تأخیر در بروز علائم جنسی زنانه، سرطان پروستات، اختلالات متابولیک، افزایش فشار خون، مشکلات گوارشی و دهها عارضه دیگر. با اکتفا به این دو هورمون که بدون شک از طریق گوارشی (هر چند اندک) قابل جذب می باشند، میتوان با قدرت ممنوعیت مصرف خوراکی غدد تولید کننده آنها را توجیه، تایید و تجویز نمود.

عیاشی نقل کرده است که یکی از اصحاب امام صادق(ع) از ایشان پرسید: فدایت شوم! برای چه خداوند مردار و خون و گوشت خوک را حرام نموده است؟ فرمود: “ خداوند تبارک و تعالی چیزی را حرام ننموده و یا چیزهائی را حلال نکرده است، مگر برای حفظ مصالح خود مردم و بندگان، نه آنکه بنا به میل و علاقه خود بعضی چیزها را حلال نموه و بر اثر بی میلی و بی علاقگی چیزهائی را حرام کرده باشد. خداوندی که خالق بندگان است، می داند چه چیزهائی بدن آنها را قوام می بخشد و جسم و تن آنها را اصلاح می کند، پس آنها را حلال فرموده است و آنچه را که به انسان ضرر می رساند، از راه لطف و تفضّل حرام و نهی نموده، ولی در حالت اضطرار و وقتی که دسترسی به چیزی نباشد، به اندازهای که ( شخص ) تلف نشود، ( استفاده از حرام را ) مباح فرموده است تا مختصری مصرف کند و نه زیادتر. اما گوشت مردار که حرام شده است اگر کسی آن را بخورد، بدنش را ضعیف و ناتوان و قوای بدنی اش سست و نسلش منقطع می شود و به مرگ ناگهانی و سکته می میرد. ”

 

حرمت خوردن گوشت مردار

گوشت مردار به خاطر از میان رفتن گلبولهای سفیدش، زمینه ای مساعد برای رشد میکروبها و ظهور انواع بیماریها است.

 

حرمت خوردن خون

خوردن خون هم سبب جراحات معده و کلیه و قساوت قلب و بیرحمی می شود، به طوری که دیگرشخص به فرزند و پدر و مادر و دوست صمیمی خود رحم نمی کند وحتی حاضر به قتل آنها می شود.

 

حرمت گوشت خوک

خوردن گوشت خوک نیز بی غیرتی، بی تعصبی، فساد اخلاق و معایب دیگر را در فرد به وجود می آورد . خوردن گوشت خوک نیز که همه نوع مدفوعات خوراک آن است علاوه بر ایجاد خوی درندگی در انسان، به دلیل دارا بودن کرمها و میکروبهایی مخصوص به نام «تریشین» تأثیری بسیار در تقویت بی بند و باری می شود. چربی خوک نیز از نوع خطرناکترین نوع چربی حیوانی می باشد .

 

حرمت شراب

شراب نیز به خاطر فسادی که دارد، حرام و شراب خوار مانند بت پرست است. شرابخواری موجب ارتعاش اعضای بدن است و نورانیت شخص را زایل می کند و جوانمردی اش را از میان می برد و او را به کارهای زشت از قبیل آدم کشی، خونریزی، زنا با اقرباء و محارم وادار می کند و شارب خمر، عقلش را از دست داده، به هر مفسده و فتنه ای کشیده می شود.

 

اطلاعات تماس

دسترسی سریع

پیوندها

محصولات

آدرس : تهران - خیابان ولیعصر - بالاتر از میدان ولیعصر - کوچه دانش کیان - پلاک 24

تلفن : 88909033 - 021

اتوماسیون اداری

نقشه سایت

نمابر : 88890858 - 021

پست الکترونیک : info@halal.gov.ir

تالار گفتگو

ورود اعضا

موسسه موضوع شناسی احکام فقهی

© حقوق مادی و معنوی این پایگاه متعلق به مرکز تحقیقات حلال جمهوری اسلامی ایران است.

نتیجه پژوهشهای علمی درباره رابطه سلامت و حلال

همکاران بین المللی

نتیجه پژوهشهای علمی درباره رابطه سلامت و حلال