حلال ، سلامت و سعادت

اقتصاد

فروشگاه زنجیره ای

ورزش

توریسم

بیمه

بانکداری

فروشگاه های زنجیره ای حلال

فروشگاه های زنجیره ای حلال

برند حلال در سطح جهان درحال توسعه است. کشورهای غیر مسلمان نیز علاقمندی خود در ورود به تجارت در محصولات غذایی حلال را نشان داده اند به طوری که در بازارهای اروپا محصولات حلال ۱۵ تا ۳۰ درصد گرانتر از سایر محصولات مشابه به فروش می رسند.

رشد صنعت غذایی حلال در سراسر جهان نه تنها نشان از پایبندی مسلمانان به دستورات شریعت اسلام است بلکه  اقبال غیر مسلمانان به این نوع گوشت  که طعم بهتر و گوشت سالم تر نسبت به انواع غیر حلال دارد ، نشان دهنده ی ارزش محصولات حلال است.

به دنبال رشد روز افزون تقاضای مسلمانان و غیر مسلمانان ، غذاهای حلال که بر اساس شریعت اسلامی تهیه شده اند ، به سوی سوپرمارکت های اروپاییی روانه می شوند. مشاهده می شود که این تولیدات تنها مختص فروشگاه های خاص نبوده بلکه در فروشگاه های مدرن نیز وجود دارند. هم اکنون زنججیره ای معروفی نظیر تسکوی بریتانیا و کارفور فرانسه ، تعداد وسیعی از تولیدات حلال را برای بازار فروش خود سفارش می دهند. در رم نخستین فروشگاه بزرگ گوشت حلال برای استفاده ی مسلمانان گشایش یافته تا بتوانند گوشتی را خریداری کنند که بر اساس اصول اسلام و شرع ذبح شده است.  در آلاسکا نیز نخستین فروشگاه حلال در شهر آنکوریج که در حدود ۴ هزار مسلمان دارد راه اندازی شده است و محصولات لبنی و گوشتی را که مطابق با شرع اسلام تهیه شده است ، در اختیار مسلمانان قرار می دهد.

به دنبال تقاضاهای بسیار برای استفاده از غذاهای حلال پایگاه اینترنتی  zabihah.com  در ایالات متحده راه اندازی شده که از قابلیت جستجوی فروشگاه ها و رستوران های حلال برخوردار است.

 

توسعه ی دامنه ی حلال به ورزش ها

امروزه ، ورزش ها بخشی جدانشدنی از زندگی انسان ها محسوب می شوند چه به لحاظ تامین ورزیدگی و سلامتی روحی و روانی و چه به لحاظ کسب افتخار و اعلام حضور در مسابقات محلی ،‌ ملی و بین المللی . پس لازم است برای موضوع بایدها و نبایدهای قانونی تدارک دیده شود به طوریکه هرکدام نیز پایگاه جهانی پیدا کرده و در مجموعه هایی بر تحولات آن شاخه ورزشی اعمال نظارت و مدیریت شود زیرا بعضا وارد نقاط قرمزی می شوند که در شرایط عادی و طبق بنیادهای فکری کشورها ، ورود به آن حیطه ها ممنوع است.

حلال در ورزش ها منحصر به موضوع غذا و عبادات نیست بلکه در اصل بعضی قوانین ورزشی نیز باید با نگاه حلال جاری شود. مثلا بسیار دیده شده که درصحنه ی بازی ها و مسابقات بازیکنی مصدوم ، مجروح و حتی نقص عضو می شود بدون آنکه توجهی به احکام شرعی و انسانی چنین رویدادهایی که موجب « ضمان » و « دیه » است بشود. حتی در برخی موارد مانند بوکس حرفه ای و انواع آن اصل حضور شکل حرام پیدا می کند. چون هرگونه آزار رساندن به انسان ها خط قرمز شریعت است که در این نوع ورزش ها اجتناب ناپذیر است.

به این مورد باید اضافه نمود موضوع لباس ورزشکاران، نحوه ی انجام مسابقات ورزشی بانوان، نشان دادن انواع ورزش های بین المللی در رسانه ها ، مساله ی اختلاط زنان و مردان در ورزشگاه ها تا برسد به مسائل اخلاقی مثل حذف حریف و رقیب به هر طریق ممکن و مساله بردن آبروی افراد در مجلات ورزشی با ترفندهای غیرشرعی که متاسفانه در نشریات ورزشی به یک عادت تبدیل شده است.

گردشگری حلال

گردشگری حلال نوع جدیدی از فعالیت گردشگری است که هدف اصلی آن ارائه مقاصد و خدمات گردشگری برای مسلمانان مطابق با اصول شریعت اسلام است ، به عیارت دیگر گردشگری حلال منطبق بر موازین شرعی و برگرفته از مفهوم وسیع و عمیق حلال در اسلام است که بر اساس همین مفهوم تمامی زنجیره ی گردشگری و فعالیت های پیشین و پسین آن تعریف می شود.

گردشگری حلال صرفا به کالاها و غذاهای حلال بسنده نمی کند بلکه گردشگری حلال ؟ محیط جغرافیایی ، اخلاق ، فرهنگ ، روابط اقتصادی و اجتماعی و تمام شئونات حلال شرعی اسلام را دربرمیگیرد. اگر به شکل تفضیلی تر به بررسی آثار اقتصادی و اجتماعی این نوع گردشگری پرداخته شود، مشخص خواهد شد که گردشگری حلال بر حمل و نقل ، ارتباطات ، و از همه مهمتر بر اشتغال مستقیم و غیرمستقیم و ... چه اثرات عظیمی خواهد دشت.

برای مثال در هتل هایی که تحت برند حلال فعالیت می کنند مشروبات الکلی عرضه نمی شود ، استخر آقایان از استخر خانم ها جداست ، خدمات ماساژ خانم ها و آقایان جداگانه است ، گوشت خوک ممنوع بوده و در لوزم آرایشی و دارویی دقت می شودکه از فراورده های حلال استفاده شده باشد و بالاخره غذایی که سرو می شود کاملا حلال باشد.

در خدمات هواپیمایی نیز ضمن دقت به طراحی فضای مناسب نماز از سرو مشروبات الکلی اصلا خبری نیست و به طور کلی در این نوع گردشگری تلاش بر این است که تمامی اصول مورد تاکید شریعت اسلام در غذا ، خدمات ، مراودات ، نوشیدنی ها ، مکانهای مورد بازدیدو نظایر آن کاملا رعایت گردد.

در تحقیقاتی که موسسات پژوهشی صورت داده اند ، اعلام شده است که توریست‌های مسلمان معمولا با خانواده سفر کرده و درآمدزایی هر گردشگر مسلمان، حدود ۱۰ الی ۵۰ درصد از یک گردشگر غیر مسلمان بیشتر است.  بنابراین با توجه به جمعیت حدودا ۲ میلیاردی مسلمانان جهان و نیز رشد قابل توجه جمعیت آن‌ها،  بازار مناسبی را می‌توان برای مسافرت مسلمانان در نظر گرفت. در این خصوص کشورهایی مانند مالزی، ترکیه و اندونزی از جمله کشورهایی هستند که در زمینه‌ی گردشگری حلال نسبت به دیگران، اقدامات ارزنده‌ای انجام داده و به پیشرفت چشمگیری دست یافته‌اند. البته نباید استرالیا، آرژانتین، هنگ‌کنگ، ژاپن، چین و نیوزلند را از قلم انداخت. این کشورها نیز تدابیر اقتصادی مهمی را جهت راه‌اندازی، گسترش و پیشرفت هر چه بیشتر صنعت توریسم حلال اندیشیده‌اند.

 

گردشگری حلال در ایران

کشور ایران به دلیل داشتن پتانسیل‌های مناسب در زمینه‌ی گردشگری حلال، می‌تواند یکی از بهترین مقاصد مسافرت، برای مسلمانان جهان محسوب شود. منطقه‌ای که قانون اجرا شده در آن بر مبنای اسلام بوده و اصول حلال در زمینه‌های مختلف در آن به خوبی رعایت می‌شود. به عنوان مثال، نمی‌توان در هیچ رستوران، هتل و مکان‌های اقامتی، غذاها و نوشیدنی‌هایی را یافت که با گوشت یا مواد حرام تهیه شده باشد.

 

 

حلال و صنعت بیمه

حلال و صنعت بیمه

صنعت بیمه، صنعتی نوپا و جدید است که در زمینه‌های مختلف در طول چند دهه قبل رشد چشمگیری در جهان داشته است. اکنون صنعت بیمه در سطح دنیا یکی از صنایع گسترده، پیچیده و حیاتی است. در قرن حاضر فعالیت های اقتصادی به نحوی شکل گرفته که تداوم آن بدون پشتوانه بیمه ای سخت تحت تاثیر قرار می گیرد. صنعت مذکور سالانه حجم ارزشی قابل توجهی را به خود اختصاص می دهد.

این صنعت در جهان از رشد مطلوبی برخوردار بوده به نحوی که طی سال های گذشته از رشد ۴ تا ۵ درصدی برخوردار شده است. قراردادهای بیمه‌های موجود فی مابین بیمه گر و بیمه گذار در انواع آن به نوعی از عقود بر می‌گردد که از سوی برخی مذاهب، حلال و از سوی بعضی دیگر غیرحلال شمرده شده است .

برخی کشورهای عربی از طریق آکادمی فقه اسلامی در جده، نوعی از قراردادها را جایگزین بیمه کرده‌اند که تکافل نام دارد و اکنون شرکت‌هائی به این نام در آن کشورها و کشورهائی مثل مالزی اجرا می‌شود.

تکافل دارای چهار الگوی غیر انتفاعی، تعاونی، مضاربه و وکالت است. تشکیل صندوق های غیر رسمی تکافل، توسعه نهادهای متشکل از دهک های کم درآمد، آموزش دولت و دیگر حامیان مالی و تصدی بخش تکافل در تخصص فنی، حمایت مالی و الگوی مشارکتی از راهکارهای توسعه تکافل است. صندوق کشاورزی لبنان که در سال ۲۰۰۷ تأسیس شده در حوزه درمان فعالیت می کند و اعضاء آن را مسلمانان و غیر مسلمانان تشکیل می دهد و تا سال ۲۰۰۶ موفق به جذب بیست و سه هزار عضو شده است.

 از آنجا که بیمه به سبک وسیاق فعلی صنعتی نوین است و در صدر اسلام به این شکل وجود نداشته پیرامون حکم شرعی آن مباحث فراوانی در میان فقهای مذاهب اسلامی مطرح شده است. می توان اظهار داشت که اکثریت قریب به اتفاق علمای مذهب اهل بیت هر دو نوع بیمه را به لحاظ شرعی بلامانع می دانند اما بیشترین مخالفت با عقد بیمه از سوی علمای اهل تسنن مطرح شده است. در این رابطه بیمه اشیا تا حدودی مورد اغماض واقع شده ولی با بیمه عمر مخالفت به عمل آمده است . در پاسخ این سخن که بیمه از عقود مستحدثه و نوظهور است که در صدر اسلام وجود نداشته و جزو عقود معین اسلامی نیست پس انجام آن جایز نبوده و حرام شمرده شده و غالب علما شیعه می گویند برای صحت عقود لازم نیست که عقد حتما جزو عقود متعارف و مذکور در فقه باشد. اصل در معاملات صحت است. مطابق قاعده قرآنی «اوفو بالعهود» هر عهد و پیمانی که بین افراد بسته شود مادامی که دلیلی بر فساد آن وجود نداشته باشد علی الاصول صحیح است. لذا صحت ایجاب می کند که بیمه صحیح باشد. اما به هرحال آن چیزی که در کشورهای عربی و غیر آن به نام تکافل ایجاد شده نیز نوعی قرارداد است که منعی برای آن نیست .

بانکداری حلال

بانکداری حلال

مسائل مالی حلال از ابتدا مورد توجه ادیان الهی بوده است و دین مبین اسلام نیز به مسائل مالی توجه ویژه ای نشان داده است تا آنجا که ربا را (جز عملیات مالی آن زمان بوده است ) جنگ با خدا معرفی میکند .

درباره مسائل جدید مالی و بانکی برای نخستین بار شهید آیت الله سید محمد باقرصدر، در موضوع بانکداری تحقیقات و کتاب “بانکداری بدون ربا” را تالیف کرد که مبانی آن در شکل قانون بانکداری اسلامی در سال ۱۳۶۲ در ایران به تصویب رسید. نویسندگان این قانون تلاش داشته اند با تنظیم قراردادهائی بین مشتری و بانک ها، ربا را حذف و به بانک ها این اجازه را بدهند که به نمایندگی از مشتری، فعالیت های اقتصادی واقعی (بدون وام دادن با بهره) مثل فعالیت های تجاری ، سرمایه گذاری و تولید بر اساس مشارکت در سود انجام دهند.

به طور کلی منظور از کاربرد حلال در مورد اینگونه خدمات ، رعایت موازین شرع در قوانین و عملکرد موسسات خدمات مالی شامل بانک ها ، مراکز بورس ، سرایه گذاری و فاینانس ، بیمه ، رهن و ... است.

اکنون کشورهای غربی، به این شیوه بانکداری علاقه نشان داده به طوریکه امروز انگلستان به بزرگترین پایگاه آموزشی و تحقیقاتی و عملیاتی بانکداری اسلامی تبدیل شده است.

 

الزامات

- اجتناب از هرگونه خدمات مستقیم یا غیرمستقیم ربوی

- رعایت عقود شرعی در معاملات

- پرهیز از اختلاط مالی مشتبه با اموال پاک بر اثر تعامل با مراکز ربوی

- تدوین سیستم نظارتی دقیق بر کارگزاران به منظور جلوگیری از بروز فسادهای مالی

 

 

 

 

اطلاعات تماس

دسترسی سریع

پیوندها

محصولات

آدرس : تهران - خیابان ولیعصر - بالاتر از میدان ولیعصر - کوچه دانش کیان - پلاک ۲۴

تلفن : ۸۸۹۰۹۰۳۳ - ۰۲۱

اتوماسیون اداری

نقشه سایت

نمابر : ۸۸۸۹۰۸۵۸ - ۰۲۱

پست الکترونیک : info@halal.gov.ir

تالار گفتگو

ورود اعضا

موسسه موضوع شناسی احکام فقهی

همکاران بین المللی

© حقوق مادی و معنوی این پایگاه متعلق به مرکز تحقیقات حلال جمهوری اسلامی ایران است.

فروشگاه های زنجیره ای حلال
حلال و صنعت بیمه
بانکداری حلال

تلفن : -

نمابر : -

  • بانکداری

    بانکداری حلال

    مسائل مالی حلال از ابتدا مورد توجه ادیان الهی بوده است و دین مبین اسلام نیز به مسائل مالی توجه ویژه ای نشان داده است تا آنجا که ربا را (جز عملیات مالی آن زمان بوده است ) جنگ با خدا معرفی میکند .

    درباره مسائل جدید مالی و بانکی برای نخستین بار شهید آیت الله سید محمد باقرصدر، در موضوع بانکداری تحقیقات و کتاب “بانکداری بدون ربا” را تالیف کرد که مبانی آن در شکل قانون بانکداری اسلامی در سال ۱۳۶۲ در ایران به تصویب رسید. نویسندگان این قانون تلاش داشته اند با تنظیم قراردادهائی بین مشتری و بانک ها، ربا را حذف و به بانک ها این اجازه را بدهند که به نمایندگی از مشتری، فعالیت های اقتصادی واقعی (بدون وام دادن با بهره) مثل فعالیت های تجاری ، سرمایه گذاری و تولید بر اساس مشارکت در سود انجام دهند.

    به طور کلی منظور از کاربرد حلال در مورد اینگونه خدمات ، رعایت موازین شرع در قوانین و عملکرد موسسات خدمات مالی شامل بانک ها ، مراکز بورس ، سرایه گذاری و فاینانس ، بیمه ، رهن و ... است.

     اکنون کشورهای غربی، به این شیوه بانکداری علاقه نشان داده به طوریکه امروز انگلستان به بزرگترین پایگاه آموزشی و تحقیقاتی و عملیاتی بانکداری اسلامی تبدیل شده است.

     

    الزامات

    - اجتناب از هرگونه خدمات مستقیم یا غیرمستقیم ربوی

    - رعایت عقود شرعی در معاملات

    - پرهیز از اختلاط مالی مشتبه با اموال پاک بر اثر تعامل با مراکز ربوی

    - تدوین سیستم نظارتی دقیق بر کارگزاران به منظور جلوگیری از بروز فسادهای مالی

     

     

  • بیمه

    حلال و صنعت بیمه

    صنعت بیمه، صنعتی نوپا و جدید است که در زمینه‌های مختلف در طول چند دهه قبل رشد چشمگیری در جهان داشته است. اکنون صنعت بیمه در سطح دنیا یکی از صنایع گسترده، پیچیده و حیاتی است. در قرن حاضر فعالیت های اقتصادی به نحوی شکل گرفته که تداوم آن بدون پشتوانه بیمه ای سخت تحت تاثیر قرار می گیرد. صنعت مذکور سالانه حجم ارزشی قابل توجهی را به خود اختصاص می دهد.

    این صنعت در جهان از رشد مطلوبی برخوردار بوده به نحوی که طی سال های گذشته از رشد ۴ تا ۵ درصدی برخوردار شده است. قراردادهای بیمه‌های موجود فی مابین بیمه گر و بیمه گذار در انواع آن به نوعی از عقود بر می‌گردد که از سوی برخی مذاهب، حلال و از سوی بعضی دیگر غیرحلال شمرده شده است .

    برخی کشورهای عربی از طریق آکادمی فقه اسلامی در جده، نوعی از قراردادها را جایگزین بیمه کرده‌اند که تکافل نام دارد و اکنون شرکت‌هائی به این نام در آن کشورها و کشورهائی مثل مالزی اجرا می‌شود.

    تکافل دارای چهار الگوی غیر انتفاعی، تعاونی، مضاربه و وکالت است. تشکیل صندوق های غیر رسمی تکافل، توسعه نهادهای متشکل از دهک های کم درآمد، آموزش دولت و دیگر حامیان مالی و تصدی بخش تکافل در تخصص فنی، حمایت مالی و الگوی مشارکتی از راهکارهای توسعه تکافل است. صندوق کشاورزی لبنان که در سال ۲۰۰۷ تأسیس شده در حوزه درمان فعالیت می کند و اعضاء آن را مسلمانان و غیر مسلمانان تشکیل می دهد و تا سال ۲۰۰۶ موفق به جذب بیست و سه هزار عضو شده است.

     از آنجا که بیمه به سبک وسیاق فعلی صنعتی نوین است و در صدر اسلام به این شکل وجود نداشته پیرامون حکم شرعی آن مباحث فراوانی در میان فقهای مذاهب اسلامی مطرح شده است. می توان اظهار داشت که اکثریت قریب به اتفاق علمای مذهب اهل بیت هر دو نوع بیمه را به لحاظ شرعی بلامانع می دانند اما بیشترین مخالفت با عقد بیمه از سوی علمای اهل تسنن مطرح شده است. در این رابطه بیمه اشیا تا حدودی مورد اغماض واقع شده ولی با بیمه عمر مخالفت به عمل آمده است . در پاسخ این سخن که بیمه از عقود مستحدثه و نوظهور است که در صدر اسلام وجود نداشته و جزو عقود معین اسلامی نیست پس انجام آن جایز نبوده و حرام شمرده شده و غالب علما شیعه می گویند برای صحت عقود لازم نیست که عقد حتما جزو عقود متعارف و مذکور در فقه باشد. اصل در معاملات صحت است. مطابق قاعده قرآنی «اوفو بالعهود» هر عهد و پیمانی که بین افراد بسته شود مادامی که دلیلی بر فساد آن وجود نداشته باشد علی الاصول صحیح است. لذا صحت ایجاب می کند که بیمه صحیح باشد. اما به هرحال آن چیزی که در کشورهای عربی و غیر آن به نام تکافل ایجاد شده نیز نوعی قرارداد است که منعی برای آن نیست .

  • فروشگاه های زنجیره ای

    فروشگاه های زنجیره ای حلال

    برند حلال در سطح جهان درحال توسعه است. کشورهای غیر مسلمان نیز علاقمندی خود در ورود به تجارت در محصولات غذایی حلال را نشان داده اند به طوری که در بازارهای اروپا محصولات حلال ۱۵ تا ۳۰ درصد گرانتر از سایر محصولات مشابه به فروش می رسند.

    رشد صنعت غذایی حلال در سراسر جهان نه تنها نشان از پایبندی مسلمانان به دستورات شریعت اسلام است بلکه  اقبال غیر مسلمانان به این نوع گوشت  که طعم بهتر و گوشت سالم تر نسبت به انواع غیر حلال دارد ، نشان دهنده ی ارزش محصولات حلال است.

    به دنبال رشد روز افزون تقاضای مسلمانان و غیر مسلمانان ، غذاهای حلال که بر اساس شریعت اسلامی تهیه شده اند ، به سوی سوپرمارکت های اروپاییی روانه می شوند. مشاهده می شود که این تولیدات تنها مختص فروشگاه های خاص نبوده بلکه در فروشگاه های مدرن نیز وجود دارند. هم اکنون زنججیره ای معروفی نظیر تسکوی بریتانیا و کارفور فرانسه ، تعداد وسیعی از تولیدات حلال را برای بازار فروش خود سفارش می دهند. در رم نخستین فروشگاه بزرگ گوشت حلال برای استفاده ی مسلمانان گشایش یافته تا بتوانند گوشتی را خریداری کنند که بر اساس اصول اسلام و شرع ذبح شده است.  در آلاسکا نیز نخستین فروشگاه حلال در شهر آنکوریج که در حدود ۴ هزار مسلمان دارد راه اندازی شده است و محصولات لبنی و گوشتی را که مطابق با شرع اسلام تهیه شده است ، در اختیار مسلمانان قرار می دهد.

    به دنبال تقاضاهای بسیار برای استفاده از غذاهای حلال پایگاه اینترنتی  zabihah.com  در ایالات متحده راه اندازی شده که از قابلیت جستجوی فروشگاه ها و رستوران های حلال برخوردار است.

     

  • توریسم

    گردشگری حلال نوع جدیدی از فعالیت گردشگری است که هدف اصلی آن ارائه مقاصد و خدمات گردشگری برای مسلمانان مطابق با اصول شریعت اسلام است ، به عیارت دیگر گردشگری حلال منطبق بر موازین شرعی و برگرفته از مفهوم وسیع و عمیق حلال در اسلام است که بر اساس همین مفهوم تمامی زنجیره ی گردشگری و فعالیت های پیشین و پسین آن تعریف می شود.

    گردشگری حلال صرفا به کالاها و غذاهای حلال بسنده نمی کند بلکه گردشگری حلال ؟ محیط جغرافیایی ، اخلاق ، فرهنگ ، روابط اقتصادی و اجتماعی و تمام شئونات حلال شرعی اسلام را دربرمیگیرد. اگر به شکل تفضیلی تر به بررسی آثار اقتصادی و اجتماعی این نوع گردشگری پرداخته شود، مشخص خواهد شد که گردشگری حلال بر حمل و نقل ، ارتباطات ، و از همه مهمتر بر اشتغال مستقیم و غیرمستقیم و ... چه اثرات عظیمی خواهد دشت.

    برای مثال در هتل هایی که تحت برند حلال فعالیت می کنند مشروبات الکلی عرضه نمی شود ، استخر آقایان از استخر خانم ها جداست ، خدمات ماساژ خانم ها و آقایان جداگانه است ، گوشت خوک ممنوع بوده و در لوزم آرایشی و دارویی دقت می شودکه از فراورده های حلال استفاده شده باشد و بالاخره غذایی که سرو می شود کاملا حلال باشد.

    در خدمات هواپیمایی نیز ضمن دقت به طراحی فضای مناسب نماز از سرو مشروبات الکلی اصلا خبری نیست و به طور کلی در این نوع گردشگری تلاش بر این است که تمامی اصول مورد تاکید شریعت اسلام در غذا ، خدمات ، مراودات ، نوشیدنی ها ، مکانهای مورد بازدیدو نظایر آن کاملا رعایت گردد.

    در تحقیقاتی که موسسات پژوهشی صورت داده اند ، اعلام شده است که توریست‌های مسلمان معمولا با خانواده سفر کرده و درآمدزایی هر گردشگر مسلمان، حدود ۱۰ الی ۵۰ درصد از یک گردشگر غیر مسلمان بیشتر است.  بنابراین با توجه به جمعیت حدودا ۲ میلیاردی مسلمانان جهان و نیز رشد قابل توجه جمعیت آن‌ها،  بازار مناسبی را می‌توان برای مسافرت مسلمانان در نظر گرفت. در این خصوص کشورهایی مانند مالزی، ترکیه و اندونزی از جمله کشورهایی هستند که در زمینه‌ی گردشگری حلال نسبت به دیگران، اقدامات ارزنده‌ای انجام داده و به پیشرفت چشمگیری دست یافته‌اند. البته نباید استرالیا، آرژانتین، هنگ‌کنگ، ژاپن، چین و نیوزلند را از قلم انداخت. این کشورها نیز تدابیر اقتصادی مهمی را جهت راه‌اندازی، گسترش و پیشرفت هر چه بیشتر صنعت توریسم حلال اندیشیده‌اند.

     

    گردشگری حلال در ایران

    کشور ایران به دلیل داشتن پتانسیل‌های مناسب در زمینه‌ی گردشگری حلال، می‌تواند یکی از بهترین مقاصد مسافرت، برای مسلمانان جهان محسوب شود. منطقه‌ای که قانون اجرا شده در آن بر مبنای اسلام بوده و اصول حلال در زمینه‌های مختلف در آن به خوبی رعایت می‌شود. به عنوان مثال، نمی‌توان در هیچ رستوران، هتل و مکان‌های اقامتی، غذاها و نوشیدنی‌هایی را یافت که با گوشت یا مواد حرام تهیه شده باشد.

     

     

  • ورزش

    امروزه ، ورزش ها بخشی جدانشدنی از زندگی انسان ها محسوب می شوند چه به لحاظ تامین ورزیدگی و سلامتی روحی و روانی و چه به لحاظ کسب افتخار و اعلام حضور در مسابقات محلی ،‌ ملی و بین المللی . پس لازم است برای موضوع بایدها و نبایدهای قانونی تدارک دیده شود به طوریکه هرکدام نیز پایگاه جهانی پیدا کرده و در مجموعه هایی بر تحولات آن شاخه ورزشی اعمال نظارت و مدیریت شود زیرا بعضا وارد نقاط قرمزی می شوند که در شرایط عادی و طبق بنیادهای فکری کشورها ، ورود به آن حیطه ها ممنوع است.

    حلال در ورزش ها منحصر به موضوع غذا و عبادات نیست بلکه در اصل بعضی قوانین ورزشی نیز باید با نگاه حلال جاری شود. مثلا بسیار دیده شده که درصحنه ی بازی ها و مسابقات بازیکنی مصدوم ، مجروح و حتی نقص عضو می شود بدون آنکه توجهی به احکام شرعی و انسانی چنین رویدادهایی که موجب « ضمان » و « دیه » است بشود. حتی در برخی موارد مانند بوکس حرفه ای و انواع آن اصل حضور شکل حرام پیدا می کند. چون هرگونه آزار رساندن به انسان ها خط قرمز شریعت است که در این نوع ورزش ها اجتناب ناپذیر است.

    به این مورد باید اضافه نمود موضوع لباس ورزشکاران، نحوه ی انجام مسابقات ورزشی بانوان، نشان دادن انواع ورزش های بین المللی در رسانه ها ، مساله ی اختلاط زنان و مردان در ورزشگاه ها تا برسد به مسائل اخلاقی مثل حذف حریف و رقیب به هر طریق ممکن و مساله بردن آبروی افراد در مجلات ورزشی با ترفندهای غیرشرعی که متاسفانه در نشریات ورزشی به یک عادت تبدیل شده است.

  • بانکداری حلال